top of page

Hur du maximerar värdet av en interimskonsult

Det handlar inte om timmar. Det handlar om output.

Office Coffee Break

Lästid

6 Minuter

Publicerat

29 Apr, 2025

Skribent

Kim (Utan Tak).png

Kim Dywling

Managing Partner

Medskribenter

Oscar (Utan Tak).png

Argjira Morina

Partner & Senior Account Manager

Klara.jpg

Olle Olsson

Partner & Recruitment Specialist

Prenumerera på nyhetsbrevet

Sluta betala för timmar – börja mäta värde

Du tar in en interimskonsult. Timmarna tickar. Projektet rullar. Men vad får du faktiskt ut?


Här är felet många gör:

  • De sätter ett uppdrag, men inte ett affärsmål.

  • De tar in hjälp, men skapar inget ägarskap.

  • De betalar – men vet inte om de får tillbaka något.


Tips: Sätt mål som går att mäta:

  • "Vi ska ha klart 12 månaders prognosmodell innan vecka 4."

  • "Alla avtal i ERP-systemet ska vara harmoniserade senast månad 2."


Det spelar ingen roll hur duktig konsulten är – om du inte vet vad du vill ha.

Image by Bennie Bates

Så avgör du om en konsult är rätt – på riktigt

Att rekrytera en interimskonsult kräver mer än att bara läsa ett CV.
Det handlar om:

✔ Kompetens – ja.
✔ Men också ambition, kultur och integritet.


Exempel

En konsult med 20 års erfarenhet inom redovisning tackade nej till ett uppdrag – för att bolaget vägrade svara på hur onboarding skulle gå till.


Han sa: ”Om ni inte vet hur jag ska komma in i rollen, hur ska jag då lyckas?”
Kunden lärde sig mycket den dagen.


Checklista inför tillsättning:

  • Har de rätt tempo?

  • Kommer de att ta initiativ – eller bara utföra det som efterfrågas?

  • Har de varit i bolag med liknande struktur, politik, tempo?

Onboarda rätt – och du får värde från dag 1

”De är seniora – de klarar sig själva.”

Det är en myt.


Brist på onboarding kostar dig 2–3 veckor i ren ineffektivitet.


Exempel från kund:
En interimskonsult skulle ta över CFO-ansvar i 6 månader. Inga nycklar. Ingen introduktion. Ingen systemaccess.


Resultat? 

Första månaden gick åt till att ”förstå”. Kostnad: 140 000 kr – för ingenting.


Tips:

  • Tilldela en buddy.

  • Gör en veckoplan första 30 dagarna.

  • Dokumentera vilka dokument/processer de ska lämna efter sig.

Underhåll + uppföljning = maxat värde

En konsult är inte självgående bara för att de är seniora.

  • De behöver feedback. De behöver förväntningar.

Sätt avstämningar varannan vecka med följande frågor:

  • Vad har du producerat?

  • Vad kommer du att göra?

  • Vad hindrar dig just nu?


Exempel: 

Vi hade en konsult inom cash management. Kunden märkte efter 3 månader att inget nytt initiativ tagits. Vid första uppföljningen blev det tydligt: ingen hade gett honom mandat att agera.


Enkelt test: 

Om du inte vet vad konsulten gör just nu – betalar du för mycket.

Image by Rodeo Project Management Software

Exit = kunskapsöverföring, inte svart hål

När en konsult lämnar ska de lämna spår, inte luckor.


Exitplanen bör innehålla:

  • Dokumentation (instruktioner, beslutsmatriser, processflöden)

  • Överlämningsmöte med efterträdare

  • Kompetenscheck – kan någon annan redan nu göra jobbet?


📊 40% lägre produktionsbortfall vid konsult-exit när en exitplan fanns från dag ett.


Bonus: 

Gör konsulten ansvarig för att lämna över. Det är deras uppgift att lämna er starkare än de kom.


Vill du ha hjälp att hitta en konsult som faktiskt levererar? Hör av dig – vi vet exakt vilka frågor vi ska ställa innan du hyr in.

bottom of page